niedziela, 4 grudnia, 2022

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego inflacja w czerwcu tego roku przekroczyła już 15%, a to oznacza, że o tyle więcej płacimy za te same dobra niż rok temu. Żywność to jeden z głównych elementów tzw. koszyka inflacyjnego, a podwyżki można gołym okiem zauważyć na spożywczych zakupach. Na jedzeniu sporo można zaoszczędzić, ale trzeba robić to z głową. Podpowiadamy, jak kupować oszczędnie!

Ile kosztują podstawowe produkty spożywcze w Biedronce, Auchan, Netto, Lidlu?

ASM Sales Force Agency bada cyklicznie, ile w znanych sieciach handlowych kosztuje dana (ta sama) grupa produktów i dzięki temu odpowiada na pytanie, gdzie najtaniej zrobić zakupy spożywcze. Majowa, najnowsza edycja badania pokazuje, że podstawowe produkty najtańsze są w Auchan (214,28 zł).

Na kolejnym miejscu plasuje się Lidl, gdzie te same zakupy kosztują 218,79 zł. W Biedronce jest ponad o 20 zł drożej, bo zapłacimy 236,11 zł. Z kolei w Netto trzeba się przygotować na wydatek rzędu 246,11 zł.

Ile wydajemy na zakupy spożywcze?

Maczfit, czyli firma zajmująca się cateringiem dietetycznym zbadała, ile Polacy wydają na zakupy spożywcze. Ponad jedna czwarta z nas podczas jednej wizyty w sklepie wydaje 50 -100 zł, 24% 101 – 150 zł, natomiast 17,3% 151 – 200 zł. Na zakupy udajemy się najczęściej kilka razy lub raz w tygodniu.

Jakich kwot możemy się więc spodziewać w skali miesiąca? Tyle samo ankietowanych (po 21,3%) przeznacza na jedzenie 1001 – 1 500 zł i 1 501 – 2 000 zł miesięcznie. 18% wydaje na ten cel 501 – 1 000 zł, 17% 2 001 – 2 500 zł, 12% powyżej 1 000 zł, 10% maksymalnie 500 zł, a 9% 2 500 – 3 000 zł.

Czy warto robić zakupy spożywcze przez internet?

Coraz popularniejsze są sklepy, które pozwalają wygodnie dodać potrzebne artykuły do wirtualnego koszyka, a następnie dostarczają zakupy spożywcze do domu. Jest to spora oszczędność czasu, ale też zbawienie dla osób, które nie lubią chodzić między regałami, a potem stać w kolejce do kasy.

Nie trzeba również nosić ciężkich butelek wody, kartonów mleka, opakowań mąki czy cukru, bo kurier dostarczy Ci je do domu. Z tych powodów naprawdę warto robić zakupy spożywcze przez internet.

Jednak co z cenami? Według cytowanego wcześniej badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency tak zwane sklepy „e-grocery” pod względem cen są w połowie stawki, bo za dany koszyk zakupowy zapłacimy około 243 zł. To drożej niż w Auchan, Lidlu czy Makro, ale sporo taniej niż w Selgrosie, Polomarkecie czy Dino. Warto też pamiętać, że powyżej danej kwoty zamówienia dostawa często jest za darmo.

Jak oszczędzać na zakupach spożywczych i czy jest to możliwe online? Na stronach internetowych supermarketów można zapisać najczęściej kupowane produkty. Dzięki temu zgromadzisz je jeszcze szybciej, a dodatkowo jesteś mniej narażony na zachcianki. Zakupy z listą nawet w sklepach stacjonarnych pozwalają je ograniczyć, ale w internecie dodatkowo nie kusi Cię pachnące pieczywo czy apetycznie wyglądające słodycze.

Jak zaoszczędzić na jedzeniu? 11 przydatnych rad, które możesz zastosować już dziś

Inflacja szaleje, więc pewnie coraz częściej zastanawiasz się, jak oszczędzać na jedzeniu, skoro jest to wydatek, który ponosisz kilka raty w tygodniu. Mamy więc kilka wskazówek od ekspertów z Aasa Polska, firmy finansowej oferującej kredyt online bez wychodzenia z domu.

  1. Planuj posiłki – kluczem do niekupowania przypadkowych produktów, które potem nie wiadomo, jak wykorzystać, jest planowanie posiłków. Szczególnie warto zastanowić się, co będziesz gotować przez cały tydzień na obiady, natomiast na śniadania i kolacje kupić pulę produktów, które lubisz i z których na co dzień korzystasz.
  2. Rób zakupy z listą – na podstawie tygodniowego menu przygotuj listę zakupów. Możesz to zrobić na kartce albo wykorzystać aplikację w telefonie (np. Listonic), która pogrupuje Ci artykuły w kategorie, dzięki czemu szybciej je odnajdziesz na sklepowych półkach, a dodatkowo można współdzielić pliki z osobami, z którymi mieszkasz.
  3. Kupuj produkty marek własnych dyskontów – jeżeli robisz zakupy w dyskontach, to postaw na ich marki własne. Takie produkty są często trochę tańsze, a takiej samej jakości jak te „markowe”.
  4. Szukaj promocji – jeśli zastanawiasz się, jak wydawać mniej na jedzenie, a jednocześnie jeść, to co lubisz, to odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – polować na promocje! Przydatna będzie do tego aplikacja (np. Goodie), która agreguje gazetki w formie elektronicznej z najpopularniejszych sklepów i ułatwia Ci wyszukiwanie produktów po przecenach.
  5. Nie wchodź do sklepów z pustym żołądkiem – to zwiększa prawdopodobieństwo, że ulegniesz i kupić chrupiącą bułkę, która kusi zapachem już od wejścia, czekoladę czy cokolwiek innego, co szybko zaspokoi głód, a tym samym wydłużysz swój paragon o typowe zachcianki.
  6. Gotuj na dwa dni – pozwala to mniej czasu spędzać w kuchni, oszczędzać wodę, prąd czy gaz, ale również wykorzystywać produkty do końca, co często nie jest łatwe, np. gdy gotujesz tylko dla dwóch osób.
  7. Planuj zakupy, nie kupuj „przy okazji” – unikaj chodzenia do sklepów po kilka rzeczy, staraj się robić to tylko raz – dwa razy w tygodniu. Mniej czasu spędzonego między regałami to mniejsze prawdopodobieństwo, że ulegniesz jedzeniowym zachciankom.
  8. Korzystaj z zapasów – zanim wybierzesz się do sklepu, sprawdź, co masz w lodówce i w szafkach. Postaraj się te produkty zużyć w pierwszej kolejności, a na zakupach dokupić to, co pozwoli Ci skomponować posiłki. Dzięki temu jest mniejsza szansa, że artykuły się zepsują i trafią do kosza.
  9. Większe ilości kupuj z głową i od razu zagospodaruj – jeżeli np. trafisz na promocję większego opakowania mięsa, sera czy warzyw, to pamiętaj, że możesz je zamrozić. Trzeba to jednak zrobić od razu po zakupach, aby nie zdążyły się zepsuć.
  10. Zrezygnuj z zakupów po męczącym dniu – podobnie jak zakupy z pustym żołądkiem, tak samo wtedy, gdy jesteś zestresowany lub zmęczony nie są dobrym pomysłem. W takiej sytuacji chcemy szybko odreagować, a do koszyka często wrzucamy produkty bogate w tłuszcz czy cukier, które dadzą błyskawiczną satysfakcję.
  11. Dołącz do programów lojalnościowych sklepów – jest to bezpłatne, a posiadacze karty np. Lidla lub Biedronki otrzymują specjalne promocje, które pozwalają sporo zaoszczędzić.

Zobacz, ile przepłacasz i ile możesz zaoszczędzić miesięcznie!

Jeśli wciąż myślisz o tym, jak oszczędzać na jedzeniu w 2022 roku, który jest naprawdę wymagający dla naszych portfeli, to wykonaj skan swoich wydatków. Na czym to polega? Przez dłuższy okres (np. przez miesiąc) gromadź paragony ze wszystkich swoich zakupów spożywczych i notuj, na co wydajesz pieniądze. Warto jeszcze zapisać, które produkty nie zostały zużyte i trafiły do śmietnika.

Dzięki temu dowiesz się, ile przepłacasz na jedzeniu i co możesz wyeliminować, aby obniżyć rachunek w sklepie. Może jogurty naturalne kupujesz tylko dlatego, że są zdrowe, a tak naprawdę wolisz te smakowe? Może z przyzwyczajenia wkładasz do koszyka wędlinę, a coraz częściej ciągnie Cię do diety wegetariańskiej? Może nie jesz w domu śniadań i zapas płatków owsianych zupełnie nie jest Ci potrzebny? Spisanie wydatków pozwoli Ci takie rzeczy wychwycić.

Jak nie oszczędzać na jedzeniu? Tych 6 rzeczy nie rób!

Jeśli pomyślisz, na czym można oszczędzać, to zakupy spożywcze pewnie jako jedne z pierwszych przyjdą Ci do głowy. Pamiętaj jednak, że jedzenie jest paliwem dla naszego organizmu, a odpowiednio dobrana, zdrowa dieta pozwoli żyć w dobrej formie Tobie i Twoim bliskim. Dlatego gdy chcesz zaoszczędzić, to wypróbuj podane przez nas w artykule propozycje, ale nie przesadzaj. Koniecznie unikaj:

  • pomijania posiłków,
  • rezygnowania z jedzenia np. na rzecz picia kawy,
  • kupowania zawsze najtańszych produktów,
  • jedzenia wciąż tego samego,
  • spożywania produktów, które mogą być zepsute (np. owoce tknięte pleśnią czy nabiał po upływie terminu ważności),
  • wybierania produktów o niskiej jakości (niestety często najtańsze są małowartościowe dania, bogate w tłuszcz i cukier).

Czy warto oszczędzać na jedzeniu? Tak, ale z głową!

Kluczem do mądrego oszczędzania na jedzeniu jest to, aby kupować wartościowe produkty (owoce, warzywa, nabiał, dobrej jakości mięso, produkty pełnoziarniste itp.) i jak najlepiej je wykorzystywać. Nie skupiać się na tym, aby najeść się jak najtaniej, ale aby dieta Twoja i Twojej rodziny była bogata w składniki odżywcze i sprzyjała zdrowiu.

Zamiast kupienia mrożonej pizzy za kilka złotych, lepiej kupić warzywa, mięso i kaszę, z których można przygotować wartościowy posiłek. A to, co już kupisz, warto wykorzystać do końca, czyli np. łodygę brokuła zjeść na surowo jako przekąskę, z liści rzodkiewek zrobić aromatyczne pesto, a wodę z odsączenia ciecierzycy wykorzystać do wegańskiego deseru. Planowanie posiłków pozwoli z kolei maksymalnie ograniczyć wyrzucanie jedzenia.

Fot. Maria Lin Kim/unsplash.com

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Reklama